miércoles, 3 de septiembre de 2014

DEREK BEAULIEU [13.162]


Derek Beaulieu

Derek Alexander Beaulieu (nacido en 1973) es un poeta canadiense, editor y antólogo.

Beaulieu estudió poética canadienses contemporáneas en la Universidad de Calgary . Su trabajo ha aparecido internacionalmente en pequeñas publicaciones de prensa, revistas, y en galerías de arte visual. Ha dado conferencias en la pequeña política prensa, financiación de las artes y la comunidad literaria en Canadá, el Estados Unidos , el Reino Unido y Islandia .

Él trabaja ampliamente en torno a temas de la comunidad y la poética, y en ese sentido ha editado (o coeditado) las revistas de llenar la estación (1998-2001, 2004-2008), Diente de León (2001-2004), y la nota final (2000-2001) .

Fundó housepress en 1997 de la que publica las pequeñas ediciones de la poesía, la prosa y el trabajo crítico hasta 2004 El fondo housepress se encuentran ahora en la Universidad Simon Fraser . En 2005 fundó la pequeña prensa sin prensa.

En 2005 fue co-editado Shift + Interruptor: nueva poesía canadiense con Angela Rawlings y Jason Christie, una antología de poesía nueva polémica que ha sido revisado a nivel internacional.

Beaulieu ha cambiado su enfoque en los últimos años a la ficción conceptual, específicamente visuales traducciones / reescrituras. Su libro Flatland consta de patrones visuales basado en la tipografía de Edwin Abbott Abbott 's novela clásica Flatland y su libro Color Local es una serie de bloques de color basado en el texto original de Paul Auster 'Fantasmas novellas.

Cómo escribir, una colección de prosa conceptual, fue publicado por Talonbooks en 2010.

Beaulieu vive en Calgari, Alberta .

Bibliografía:

With Wax. Toronto: Coach House, 2003 ISBN 1-55245-118-6
Frogments from the Fragpool: Haiku after Basho. Toronto: Mercury, 2005. ISBN 1-55128-112-0 (with Gary Barwin)
Shift & Switch: New Canadian Poetry. Toronto: Mercury, 2005. ISBN 1-55128-116-3 (edited with angela rawlings and Jason Christie).
fractal economies. Vancouver: Talonbooks, 2006. ISBN 0-88922-539-7
Flatland. York: information as material, 2007. ISBN 978-0-9553092-5-0
Local Colour. Helsinki: ntamo, 2008. ISBN 978-952-215-049-3
chains. Kingston, PA: paper kite press, 2008.
How to Write. Vancouver: Talonbooks, 2010. ISBN 978-0-88922-629-6.
Silence. Anchill Island: redfoxpress, 2010.
seen of the crime: essays on conceptual writing. Montreal: Snare, 2011.
Kern. Lafarge, WI: Xexoxial Editions, 2012.
Writing Surfaces: Selected Fiction of John Riddell. Waterloo, ON: Wilfrid Laurier University Press, 2013. (edited with Lori Emerson)
Please, No More Poetry: the Poetry of derek beaulieu. Waterloo, ON: Wilfrid Laurier University Press, 2013. (edited by Kit Dobson).





Por favor, no más poesía

La poesía es el último refugio de lo poco imaginativo.

La poesía tiene poco que ofrecer fuera de la poesía misma. Los poetas eligen ser poetas porque no tienen el impulso de ser algo mejor.

Los lectores son aforismos de un libro.

Toda la mala poesía surge de sentimientos genuinos. Ser natural es ser obvio y ser obvio es ser poco artístico. La poesía, lamentablemente, sabe que es poesía, mientras que la escritura no siempre sabe que es escritura.

El arte es una conversación, no una oficina de patentes.

Los poetas, en una ignorancia supina acerca de la capacidad de compartir –al contrario de acumular– sus textos, están ignorando potencialmente la innovación artística más importante del siglo XX: el collage. ¿Qué está en riesgo? Nada excepto por su propia obsolescencia. Si no compartes, no existes.

Esperamos de los gásfiter, electricistas, ingenieros y médicos, que tengan tanto un vocabulario específico y especializado, como también que estén en la vanguardia de los nuevos avances en sus respectivos campos, pero despreciamos a los poetas que hacen lo mismo.

Los poetas son juzgados ahora no por la calidad de su escritura sino por la infalibilidad de sus opciones.

No haber sido popular en la educación media no es razón suficiente para publicar libros.

Los poetas inmaduros imitan, los poetas maduros roban.

En teoría, no hay diferencia entre teoría y práctica. Pero, en la práctica, sí la hay.

La reglas son pautas para gente estúpida.

En poesía celebramos la mediocridad e ignoramos la radicalidad.

La poesía tiene más que aprender del diseño gráfico, la ingeniería, la arquitectura, la cartografía, el diseño automotriz, o de cualquier otro tema, que no sea poesía propiamente tal.

No se le debiera decir a los poetas que escriban sobre lo que saben. Ellos no saben nada, por eso son poetas.

La Internet no es algo que desafía quiénes somos o cómo lo escribimos es quienes somos y como escribimos. Los poetas –al ser poetas– son simplemente los últimos en darse cuenta de este hecho.

Si escribir un poema es inherentemente trágico, es porque es difícil creer que el autor no tiene nada mejor que hacer. Es inherentemente trágico porque todavía elegimos una forma anticuada como medio de argumentación.

Si tuviéramos algo que decir, ¿elegiríamos el poema – con su audiencia fragmentada y su falta de diversidad cultural – como escenario para anunciar esa opinión?

Por favor, no más poesía.

Traducción de Carlos Soto Román





Please, No More Poetry

                  Poetry is the last refuge of the unimaginative.

                  Poetry has little to offer outside of poetry itself. Poets chose to be poets because they do not have the drive to become something better.

                  Readers are a book’s aphorisms.                 

                  All bad poetry springs from genuine feeling. To be natural is to be obvious, and to be obvious is to be inartistic. Poetry, sadly, knows it’s poetry, while writing doesn’t always know it’s writing.

                  Art is a conversation, not a patent office.

                  Poets in ostrich-like ignorance of the potential of sharing—as opposed to hoarding—their texts, are ignoring potentially the most important artistic innovation of the 20th century: collage. What’s at stake? Nothing but their own obsolescence. If you don’t share you don’t exist.

                  We expect plumbers, electricians, engineers and doctors to both have a specific and specialized vocabulary and be on the forefront of new advancements in their field, but scorn poets who do the same.

                  Poets are now judged not by the quality of their writing but by the infallibility of their choices.

                  Having been unpopular in high school is not just cause for book publications.

                  Immature poets imitate; mature poets steal.

                  In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.

                  Rules are guidelines for stupid people.

                  In poetry we celebrate mediocrity and ignore radicality.

                  Poetry has more to learn from graphic design, engineering, architecture, cartography, automotive design, or any other subject, than it does from poetry itself.

                  Poets should not be told to write what they know. They don’t know anything, that’s why they are poets.

                  The Internet is not something that challenges who we are or how we write, it is who we are and how we write. Poets—being poets—are simply the last to realize the fact.

                  If writing a poem is inherently tragic it is because it is hard to believe that the author had nothing better to do. It is inherently tragic because we still choose an out-dated form as a medium for argumentation.

                  If we had something to say would we choose the poem—with its sliver of audience and lack of cultural cachet—as the arena to announce that opinion?

                  Please, no more poetry.





That’s not writing

“That’s not writing, that’s typewriting.”
                —Truman Capote on Jack Kerouac

“That’s not writing, that’s plumbing.”
                —Samuel Beckett on William S. Burroughs

            That’s not writing, that’s typing.
            That’s not writing, that’s someone else typing.
            That’s not writing, that’s googling.
            That’s not writing, that’s blogging.
            That’s not writing, that’s wasted, unproductive, tweaking time.
            That’s not writing, that’s stupid.
            That’s not writing, that’s a coloring book.
            That’s not writing, that’s coming up with ideas.
            That’s not writing, that’s waiting.
            That’s not writing, that’s a mad scribble.
            That’s not writing, that’s printing and lettering.
            That’s not writing, that’s tape-recording.
            That’s not writing, that’s word-processing.
            That’s not writing, that’s following the herd.
            That’s not writing, that’s copying and pasting.
            That’s not writing, that’s directing.
            That’s not writing, that’s using high-“polluting” words to confuse readers.
            That’s not writing, that’s aggregating, and there are already plenty of aggregators out there.
            That’s not writing, that’s printing.
            That’s not writing, that’s art.
            That’s not writing, that’s Tourettes.
            That’s not writing, that’s posing.
            That’s not writing, that’s button-mashing, and anyone can do that.
            That’s not writing, that’s vandalism.
            That’s not writing, that’s acting.
            That’s not writing, that’s blabbing.
            That’s not writing, that’s hiking.
            That’s not writing, that’s just a knife he’s using to eat pie with.
            That’s not writing, that’s bullying.
            That’s not writing, that’s dentistry.
            That’s not writing, that’s just endless blathering.
            That’s not writing, that’s yelling.
            That’s not writing, that’s butchery!
            That’s not writing, that’s a fortune cookie!
            That’s not writing, that’s emoting
            That’s not writing, that’s just dressing it up after.
            That’s not writing, that’s just playing around.
            That’s not writing, that’s daydreaming.
            That’s not writing, that’s showing off.
            That’s not writing, that’s keyboarding.
            That’s not writing, that’s calligraphy.
            That’s not writing, that’s mindless pasting.
            That’s not writing, that’s an action flick.
            That’s not writing, that’s a puddle.
            That’s not writing, that’s a tragedy.
            That’s not writing, that’s assembly line mass production.
            That’s not writing, that’s transcribing.
            That’s not writing, that’s computer-generated text.
            That’s not typing, that’s data entry.








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