sábado, 12 de abril de 2014

DAMIÀ HUGUET [11.517] Poeta de Baleares


Damià Huguet 


(Campos, Mallorca, 1946-1996). Poeta, editor y comentarista cinematográfico. Autor especialment polifacético, también se dedica a la fotografía, el periodismo i la pintura. 

Rodeado por el momento de estallido cultural que tiene lugar en Campos desde el año 1966 con la organización de actividades culturales como los Ciclos de Conferencias de Campos, los recitales de Nova Cançó o las Fiestas de las Letras, el año 1969 es galardonado con el premio Blanquerna de Manacor por el poemario Home de primera mà (1973) y el 1973 obtiene el premio Les Illes d'Or, de la Editorial Moll, por la obra Cinc minuts amb tu. En el año 1976 se publican los poemarios Carn de vas y Esquena de ganivet. Ese mismo año crea las colecciones de poesia «Guaret», «Quaderns camp.aners» y «La garangola» con el objetivo de publicar obras de autores que las editoriales más consolidadas de Mallorca no tienen en suficiente consideración. Con un funcionamiento artesanal y con pocos medios, aunque con un con resultados importantes, estas colecciones se mantienen activas hasta el año 1984. Con Els calls del manobre (1984), última publicación de la colección «Guaret», Damià Huguet cierra su etapa como editor y un ciclo creativo del que cabe destacar los poemarios Ofici de sords (1976 y reeditado el 1994), Traus badats (1978), Com un peix dins el rostoll (1978) y L'encant dels pentenills (1981). Guarets a l'alba (1987) y L'ull dels clapers (1988), abren un nuevo ciclo que seguirá hasta Vols des d'Orly (1995). Muere en Campos el 18 de julio de 1996 y póstumamente se publica la obra Les flors de la claror. 

El ruralismo, la sensualidad y el mundo del cine, así como la evocación del Mediterráneo, especialmente en su última etapa, son temas presentes en la obra, extensa y singular, de uno de los poetas más representativos de la literatura catalana de Mallorca de la segunda mitad del siglo XX. 

Fue socio de la AELC. 







Campos sempre

Aquí els homes són de call vermell, com una idea, 
com la terra que consent els solcs lineals i l'agressiu rostoll 
que esgrogueeix els camps d'una amarada fe diària i dura. 
Veu i camí. Feinera raça de foravilenca mida 
on cada pell relluu el cos concret d'una gramàtica amb nirvi. 
Poble que parla amb una sang que escriu aquesta llibertat de creure, 
el foc sencer d'una suor tenyida amb un polsim de pedra 
que ja a la cara mostra una rojor amb vida. 
Campos sempre groc aspriu, verds d'home encara, lloc meu. 
Ho escric amb el pols de la terra de secà que treu blat i 
bandera. 
Perquè hi crec. Jo, home de call vermell i damià de sang que 
vessa, 
som qui dic terra, país, Mallorca. 

(De Carn de vas (1976), dins de Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 39) 





Diumenge

Amb la saladina als peus tast la terra que tenc, 
i les ones del mar, i la verdor dels pins. 
Totes aquestes illes que amb un cop d'ull trescam 
són la pedra d'un món on la claror fa niu, 
caliu d'un foc antic, guarets que alenen fort 
entre els calls del rocam i la crosta dels punys. 

Cap secret no convenç el futur que vivim. 
Amb terra seca als ulls, i una pedra a la mà, 
voldríem llegir el nom de les fites que veim, 
callant amb un alè tota la pols que hem fet. 
La sal, que tot ho veu, sabrà triar el mal 
que ens meni de bell nou a vèncer l'imprevist. 

(De Vols des d'Orly (1995), dins d'Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 128) 






Dos poemes de Traus badats

Estim els meus i escric amb l'esperança 
de no esperar res pus del que hem patit. 
Tothom té dret a un tros de paper escrit; 
tothom té dret a podrir-se en la terra. 

Els arbres vells treuen bordalls menuts. 

(De Traus badats (1979), dins d'Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 70






Som a París i sé que m'he perdut. 
No trob camins que menin a guaret; 
no veig ningú que em sigui conegut. 

Sol com un vell, en un bar assegut, 
pens en tothom; cerc algun glop de set. 
Arran de mi creix un arbre vençut. 

(De Traus badats (1979), dins d'Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 73) 





Èczema

Si hi ha estopeig tothom fa el cul enrere: 
els decidits són pocs. 
Carrers i carrerons. Caminets, caminois. 
Campos sempre està enllà quan cremen terra vella. 
Olor de rebentat i aspres fels a la llengua. 
Residus de porcell esclafats dins el llot: 
Albercocs asseguts als bancals de La Sala. 
Moraduix al clatell. 

Rescabalaran els rics amb paraules grolleres 
i el poble traurà el cul al verdanc més sinistre. 
No ens voldran ni escarnits: infidels al país. 
Campaners sense creu ni senyera. 

Barriscar ens ve de vell! 

(De Els calls del manobre (1984), dins de Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 92) 





El call del temps

És aquí, entre aquests verds que la garriga té, 
amb claror, i entre les pedres d'aquesta terra magra, 
on creix, amb un silenci, l'espiga que hem amat. 

Els blaus de l'horitzó són sempre massa pàl·lids, 
i negregen fondals al ponent de l'atzar. 
Ningú no acudiria a trescar aquests paratges 
descalç entre parets, sense conèixer els signes 
que fiten aquests camps tan solitaris sempre. 

L'espiga és més que un símbol. I els romeguers no callen 
les colors dels sembrats que sempre enyoren pluges, 
i saben que és inútil pregar al déu del temps. 

Immensos sementers. Verdor de call vermell. 
Si el silenci roman, amb llunyans cants d'aucells, 
l'ombra del temps no dirà una paraula. 
El gra de cada espiga farà créixer més gra. 
Destí obscur entre camins obscurs. Fetes ben clares. 
La vila dorm plàcidament i repiquen campanes. 

(De Guarets a l'alba (1987), dins d'Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 102) 







Els calçons curts de les paraules

Quan la meva mà anava estreta 
a ser nacional sense categoria, 
vaig deixar els sembrats blaus de la meva adolescència 
i me'n vaig anar de cop al clau del foc 
per semblar, amb perseverància i precís, 
que era un home que creixia i coneixia la roca. 

Era un home pagat amb monedes de fusta, 
amb suors de ferro, amb metàl·lics dolors 
profunds. Convidat a rebre esclats amb saliva 
i a ser un entre alguns d'altres, gemegatiu, talment aquest, 
renovat de pietat i amarg com l'alzina broixa 
dels meus vint-i-dos anys carregats d'expectació. 

Greu, pobre. Proscrit i escatimat, 
ajaçat damunt llot com un home anònim 
anat a ser involuntari sense res més i que té culpa, 
vaig comprendre molt netament que anar per terra 
amb una sola sabata era tan difícil com pareixia, 
que m'ho era, i ho vaig voler justificar. 

Vaig justificar de mi mateix el que tenia com a meu, 
el que m'era amarg, calent, el que fermenta, 
la tara d'atupat de naixença, el perdó per la llei 
a tant per verdejar, i l'escrit tou d'esser breu 
sobre els carrers magres de la meva necessitat, tan trista, 
on sovint hi vaig dur la pròpia temeritat, el pes 

de sentir-me vigilat des de qualsevol cantonada del món, 
la profunda salabror verda de contemplar-me sec, 
despullat de sinceritat, nu de sentiments, obscur 
i marcat de cap a peus 
amb els signes de la desesperació a tota hora grisa. 
Fet home lentament domèstic, granat, home profund que baixa 

per la drecera de la responsabilitat 
amb la consciència neta, agre, gris, 
minvat de zel, ferit de culpa, oscil·lant, 
em vaig adonar que tenia el cos atupat, arnat, moradíssim, 
que més enllà de mi quedaven closes les esperances 
sota un cercle viciós de paraules insòlites. 

La grisa terra capolada, els secs vastíssims persistents. 
El temor a una mala anyada. Les fams silvestres 
em varen endurir la pròpia coneixença de creure 
més en les circumstàncies que en la necessitat, 
anat a tota hora amb violència a ser un home batejat de 
vertader 
que mereix flors i rep verdanc, i pal, per afegitó. 

Ara i aquí. Elevat amb pròpia fe davant l'arribada vastíssima 
de la pròpia esperança, justificat amb pedra, 
i anat a ser un home que creix amb potència, 
no vull callar davant l'esquema dels cops 
sinó dir el nom de mi mateix i qui m'engana, 
perquè sé de pal que som un home breu que creu amb sang, 
que calla, si una fulla o un crit no el fa enverinar. 

No parl de veus ni de silencis. 
Som home alliberat d'obscura imatge 
que va falaguer amb abstinències pures. 
No dic res sobre la fulana precipitació 
sinó sobre l'escena de la vida, trencada, espessa, 
però llarga en equilibris i adolorida. 

(De Cinc minuts amb tu (1973), dins d'Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 19-21) 





Sexperiència

Quan ja no creure en la flor ens vengui a demostrar 
que hem estat devotament covards tota la vida, 
o tota aquesta innocència mantinguda tants d'anys 
entre desigs eròtics i idees que se'n van 
sigui en nosaltres, simplement, 
un cuny esclafat en plena cara. 
Quan dubtar ja no sigui conveniència 
ni ja convengui res sinó... 
i sapiguem ben cert que el millor ha estat... 

(Del poemari Home de primera mà (1972), dins d'Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 10) 






Terra d'aquí

Un dia té massa hores per poder dir la veritat, 
massa coloms per gratar a fons la terra, 
massa saons per créixer. Hi ha dies, però, 
que la vergonya de viure és un secret que fa por 
fins i tot als qui tenen el coratge d'escriure 
el seu nom amb ferro, 
enyorar en net el cor d'una escarnida passió 
o mirar de prop el fems carnal que una existència provocada 
dóna. 

Aquí, que sempre és foravila i quatre arbres, la terra 
mai no fa vergonya de servir en brut per a qualque cosa: va 
terra, 
perquè la llacor, que és lineal, urgent i poemàtica, 
la donen sempre els altres: bèstia i home 
units pel mateix número 
que sempre duu l'engrut i la ditada amarga 
d'un corral amb gallines o d'una moresca casa 
emblanquinada. 
La terra d'agrair es escapció de cos total o carn barata, 
com la paret que tanca i el portal que obri 
són camí obert que menen a la llibertat civil 
que dóna el tros de vida que un mai no calla. 

El guaret d'existir el crea sempre l'home com a arma, 
no l'anyada, que regala verdors florejades amb paciència i 
ràbia. 

Per això d'aquí, ara d'avui 
amb verds que minven i vorerades blaves, 
el temps total rosega amb vents civils i focs salvatges 
el call d'una sentència 
que crulla el tou caliu del sol i d'aquestes pluges rovellades. 
Perquè l'home damià, que té mans per callar i ulls per 
combatre, 
és una fera que s'escriu sobre l'oberta pàgina 
on un escrit sempre fa olor de terra solquejada. 

(D'Esquena de ganivet (1976), dins d'Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 28-29) 







Un cos nu aferrat a la taula de marbre

Un cos nu aferrat a la taula de marbre. 
Dos ganivets clavats a cada mà. 
Tres raigs de sol clivellant un munt de sal. 
Quatre serpentines vermelles damunt l'arena blanca. 
Cinc cadàvers coberts amb pinassa humida. 

Mallorca, Menorca, Eivissa, Formentera i Cabrera. 

(Del poemari Ofici de sords (1976), dins d'Antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives. Barcelona: Proa, 1999, p. 50) 






No hay comentarios:

Publicar un comentario