viernes, 27 de junio de 2014

SALVADOR GOLPE VARELA [12.073]


Salvador Golpe Varela

Salvador Golpe Varela (San Pedro de Oza, provincia de La Coruña, 27 de julio de 1850 - La Coruña, 23 de junio de 1909) fue un intelectual de Galicia (España), periodista, ensayista, poeta y político. La corriente ideológica del regionalismo gallego (Rexionalismo)-una de las etapas del galleguismo que en las primeras décadas del siglo XX derivará en el nacionalismo-, está presente tanto en su actividad política y cultural como en su producción literaria.

Nació en el pazo de Paio, en la parroquia coruñesa de San Pedro de Oza, hijo de Manuel Golpe Núñez y Rita Varela de Sotomayor. Contrajo matrimonio con Carmen Túñez Prado, con quien tuvo cinco hijos y de quien enviudó en 1879. Se casó en segundas nupcias con Carmen Rodríguez Bermúdez, con la que tuvo dos hijos más. Murió en La Coruña el 23 de junio de 1909, siendo enterrado en su parroquia natal.

Actividad profesional e intelectual

Su actividad profesional se desarrolló en La Coruña, donde ejerció como abogado y juez municipal.

También llevó a cabo en la capital coruñesa su labor política, como concejal en el ayuntamiento de esta ciudad y como activista del llamado movimiento regionalista, formado por un grupo de intelectuales gallegos que, entre los años 1880 y 1906, y en el marco del pensamiento romántico, reivindican el reconocimiento de la identidad del pueblo gallego en diversos ámbitos: en el aspecto político se reclama el autogobierno; en el aspecto literario, se recuperan y revalorizan las producciones de la literatura popular; en cuanto al periodismo, se demanda una prensa comprometida con la defensa de la lengua y la cultura gallegas. Fue fundador de la Asociación Regionalista Gallega3 y más tarde de la Lliga Rexionalista, de la que fue presidente.

Junto con su hermano, Xoan Golpe -uno de los impulsores del movimiento agrario Solidaridad Gallega-, fundó en 1894 el diario regionalista Unión Gallega, del que fue director.

En el ámbito cultural, fue miembro de la tertulia coruñesa de la Cova Céltica, en la librería de Carré, cuyo órgano de difusión fue la Revista Gallega, dirigida por Galo Salinas. Se trataba de un grupo de intelectuales,entre los que se encontraban Manuel Murguía, Eduardo Pondal, Manuel Lugrís Freire o Xosé Baldomir, todos ellos regionalistas, que se reunían para reflexionar sobre la situación de Galicia.

Al igual que el resto de los integrantes de esta tertulia, Salvador Golpe fue fundador y académico numerario de la Real Academia Galega desde que fue creada, el 4 de septiembre de 1905, además de secretario de la misma desde diciembre de 1906, cargos ambos que desempeñó hasta su fallecimiento. Asimismo fue socio fundador, miembro activo y secretario de la Sociedad para el Folck-lore Galego,4 presidida por Doña Emilia Pardo Bazán, que se ocupaba de

recoger y conservar esas tradiciones que se pierden, esas costumbres que se olvidan, esos vestigios de, quizás, remotas edades, que corren peligro de desaparecer. P. Gumersindo Placer López,prólogo a Refranero Gallego (publ. en El Obrero de Nazareth, mayo 1929 - enero 1930).

Obra

Obra en prosa

Refraneiro agrícola-meteorolóxico (1906). Esta recopilación es fruto del interés de los regionalistas por la cultura popular gallega. Fue publicada bajo el pseudónimo de Pedro de Merille, primero en folletín, en el semanario La Defensa de Betanzos, a lo largo de 1906, y posteriormente se haría edición aparte. En 1994 fue reeditado por la Asociación cultural Eira Vella de Betanzos.
Patria y Región (La Coruña, 1897), es una defensa de la ideología regionalista basada en el concepto de que la idiosincrasia de un pueblo es, en último término, una cuestión genética, y que el origen común junto con el clima y la geografía dan lugar al carácter y el idioma característicos de un pueblo, elementos diferenciadores en los que se sustenta su identidad.
Regionalismo y Lenguaje es el discurso que leyó en los Juegos Florales de Betanzos el 29 de septiembre de 1901, que fue publicado por la Escuela Tipográfica de la Casa de Misericordia de Coruña en 1902. Junto con una defensa del pensamiento regionalista en la que destaca la importancia del clima y el medio físico en la formación del carácter y la lengua de un pueblo, hace una breve historia de los Juegos Florales donde afirma que nacen con el resurgir del regionalismo para promover el uso de las lenguas propias.
De La Coruña a la cárcel pasando por Galicia (La Coruña, 1894), relata la lucha por defender la permanencia de la Capitanía de Galicia en La Coruña, ante la intención del gobierno de trasladarla a León, lo que los regionalistas entendieron como una afrenta por parte del nacionalismo central.
Lámbrica (La Coruña, 1907), fue su última publicación, un ensayo que trata de demostrar que este antiguo enclave se ubicaba en las proximidades del río Lambre.

Obra poética

Aunque escribió numerosas composiciones, no publicó ningún libro de poesía, tal vez por considerar prioritaria su dedicación a las actividades políticas.

Entre sus poemas, que se publicaron sueltos en revistas y periódicos gallegos y españoles, la mayor parte giran en torno a temas y motivos característicos del Rexionalismo, como el paisaje gallego, que se consideraba un elemento sustentador de la identidad del pueblo, o la nostalgia de Galicia (morriña o saudade).

Ejemplo de esta temática son dos poemas, Adiós a Galicia y Meus Amores (o Dous Amores),6 que fueron musicados respectivamente por Xoán Montes y Xosé Baldomir. Lograron una gran popularidad en su tiempo y hoy en día forman parte del folclore musical gallego. Adiós a Galicia, con el título de As lixeiras anduriñas, es uno de los temas que el grupo de música tradicional Fía na Roca incluyó en el año 2001 en su disco Contravento.

Además de estas composiciones de alabanza a su tierra, compuso algunos poemas de tipo religioso, en los que se muestra como ferviente católico, y otros dedicados a personajes de la sociedad coruñesa de su tiempo, como Amores en el cielo, a Emilia Pardo Bazán, o Receta de sopa montañesa, incluido en el libro La cocina práctica, de Manuel Mº Puga y Parga, a quien está dedicado.



También en verso escribió su propio epitafio:

De los seres que amé no me he olvidado;
dales, Señor, la paz, y a mí consuelo,
y cuando tenga que dejar el suelo
en donde he sido tan desventurado
reúnenos a todos en el cielo.



Meus amores

Dous amores a vida
Gardar me fan:
A Patria, y-o que adoro
No meu fogar,
A familia y-a terra
Onde nacín.....
¡Sin esos dous amores
Non sei vivir!
Cando xa no meu peito
Non sinta amor;
Canda da miña terra
Non vexa o sol....
Ven, morte, ven axiña
Cabo de min,
¡qué sin amor nin Patria
Non sei vivir!

(A Nosa Terra, nº 1, 4 de agosto de 1907. Reproducido logo en: Nós, páxinas gallegas do diario da Cruña El Noroeste, 15-X-1918; Galicia, Caracas, nº 1, Agosto de 1952)





Unha cita

Do crepúsculo â lus nacarada,
Mirando pr´a serra,
No curuto do monte mais alto
Lucía unha estrela.
¿Vel-a estrela da tarde? —lle dixen—
Se lonxe da terra
Os traballos y as loitas do mundo
Con vida me levan,
Mira a estrela que agora ch´amostro,
Que agora contempras,
Cal espello de amor, dos meus ollos
A lus verás n-ela.
E verás n-ese espello, duas almas
n-un solio de estrelas:
a tua alma co a miña, bicandose
moi lonxe da terra

(A Nosa Terra, nº 4, 25 de agosto de 1907. Reproducido logo en Nós, páxinas gallegas do diario da Cruña El Noroeste, 17-IX-1918).




Adios a Galicia

As lixeiras
anduriñas
pra Galicia
vindo van;
veñen ledas
tral-os niños
dos amores
d´outro vrán.

Deixan lonxe
n-outras prayas
os recordos
d´ un amor,
y aquí atopan
amor novo,
doces brisas,
craro sol.

¡Quén poidera
tel-as alas
qu´elas teñen
pra voar!
s´así fora
non sintira
tanta pena
por marchar.

Eu como elas
deixo a terra
dos recordos
da niñez;
deixo a patria
dos amores...
sin espranzas
de volver.

Mais Galicia
se un mal fado
separarme
vai de tí,
leva o corpo
porqu´ a yalma
toda enteira
deixo aquí.

¡Adios casa,
soutos, ríos,
veigas d´ ouro
craro sol...!
¡Adios berce
dos amores...!
¡Hastra sempre...!
¡Voume... ¡adios!

(A Nosa Terra, nº 33, 7-IV-1908. Antes fora publicado en A Monteira, Lugo, nº 35, 31-V-1890; El Mendo, Betanzos, nº 15; 1-VI-1890. Logo foi reproducido innúmeras veces endiferentes publicacións de Galicia e da emigración, comenzando pola betanceira La Defensa, nº 85, Betanzos, 12-IV.1908; ... )






Texto poético de Golpe, poema de circunstancias pois trátase dunha receita, que deu a coñecer o célebre Picadillo en La cocina práctica:


Cóllese un molete,
Fanse unhas tostadas
E con gran coidado
Dóuranse n´as brasas.

Cóllense chourizos,
Córtanse en rodaxas
Que medio centímetro
Teñan de delgadas.

Traise unha tarteira
E con moita calma
Vanse n´ela pondo
O pan e as talladas.

Primeiro, das tostas
Déitase unha capa,
E enriba d´ela outra
D´aquelas rodaxas.

E vanse alternando
Chourizo e tostadas
Hastra que a tarteira
Se vexa mediada.

Vértese alí un caldo
De moita sustancia,
Que teña, a lo menos,
Dous dedos de grasa.

E logo a tarteira
Pónselle a sua tapa,
E, ferbo non ferbo,
Tense xunto ás brasas.

¿Xa chegóu a hora
De xantar? ¡Pois, hala…!
Enriba de todo
Uns ovos se escalfan.

E así, na tarteira,
No medio da táboa
Se pon esa sopa
Sin máis circunstancias.

Así ma serviron
A min, na montaña,
Fará corenta anos…
¡Qué tempos, caraina!




Trunfan ouros

Sen coidarte de Dios ni de Satán,
Se n-este mundo quês pasalo ben,
Achégate á quen pode y-á quen ten
E non lle fagas caso ó que dirán.

Cobiza rico ser, fillo de Adán;
Se te chaman Caín, responde: ¡Amen!
O que é bô n-este mundo n´é ninguén
E miran ao qu´é pobre com´á un can.

S´eres rico, anque seas moi ruín
Anque teñas moi pouco corazón
No mundo has de pasar por serafín.

Os xueces rindiranche o seu bastón,
E serás poderoso mandarín...
¡Qué cárceres e leis pr´ os pobres son!

(A Nosa Terra, nº 38, 13 de maio de 1908. Antes publicarase no Almanaque Gallego, Buenos Aires 1902)



A Galicia

No aniversario da morte de Rosalía

Galicia, non te afrixas, ergue a frente:
Que se calou a céltica cantora
Das coitas tuas, xa chegou a hora
De vel-o Sol, da libertá, fulxente.
Tempral-a lira, non; tempral-a inxente
Espada rexional fai falla agora.
O que non teña corazón ¡afora!
Non é teu fillo o que non é valente.
Non te afrixas Galicia; pois xa late
N-esta xeneracion sangue bravía
Que vai da tua libertá ó rescate.
¿Qué importa que non cante Rosalía
Se o día que estrelece é de combate…?
Calou o rusiñol, comenza o día.

(A Nosa Terra, nº 47, 22 de xullo de 1908. Antes publicarase en Revista Gallega, A Coruña, 1899)





A Curros Enríquez
no día da sua coronación

Dis qué pidindo frores
De porta en porta,
Pra honrar á Rosalía,
Fuches agora.
E dís qu´eso fixeches
Botando á conta
De que non tés no mundo
Xardíns nin hortas!...
Mais eso non e certo...
(Curros, perdöa
Que destinta ó teu dito)
Pois tés de sobra
Frores no teu inxenio,
Frescas, fermosas...
Que valen mais que cantas
En Mayo botan
Os xardins de Valencia
¡con seren moitas!
Pro, xa, dend´hoxe en diante,
De porta en porta,
Non terás qu´ir pidindo
Cravés nin rosas,
Si qués, para os teus mortos
Tecer coröas,
Galicia enteira bríndache
Xardíns, é hortas,
Onde collerás frores
Pol á tua conta...
E si qués volver, cabe
Da ilustre morta,
Á colgar unha prenda
Sobre á sua tomba,
Tamen Galicia ofréceche
Linda coröa...
E así verás xunguidas
Grorias con grorias:
As tuas, é as do cisne

De «Follas novas».







No hay comentarios:

Publicar un comentario